Webredaktør med ekspertise på praktisk søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering (SEO) betyr å arbeide systematisk for å få et nettsted til å havne så høyt opp på resultatlisten som mulig på forretningskritiske søkeord, noe som gir gratis trafikk samt viktig merkevaresynlighet.

Jeg har arbeidet med søkemotoroptimalisering i Joomla, Wordpress, Episerver - og Dreamweaver til noen private prosjekter.

Mitt store fortrinn som konsulent er at jeg har stor allroundkunnskap og er en enmannsbedrift – det betyr at mine kunder kan forvente oppfølging og service langt utenom det vanlige. Jeg tilbyr en helt unik personlig oppfølging til mine kunder.

Bli synlig i Google med søkemotoroptimalisering

Fleksibilitet, testing, evaluering og stadige endringer er viktig når man driver med søkemotoroptimalisering. Man kan følge beste praksis, ha en perfekt optimalisert side, og likevel havne på side 2 i søkeresultatet.

Søkemotoroptimalisering er i bunn og grunn det arbeidet en oppegående webredaktør gjør, men det krever spesialkompetanse og en konkurransementalitet som skiller det litt fra bakoverlent administrering av nettsteder. I noen tilfeller bør det arbeidet webredaktøren gjør, suppleres med tjenester fra eksterne byråer med ekstremkompetanse på felt som f.eks. webanalyse.

I min verden er en godt søkemotoroptimalisert hjemmeside fundamentet for bedriftens digitale markedsføring. I våre dager betyr «godt søkemotoroptimalisert» også: brukervennlig, mobiltilpasset, hurtig og gjerne med innhold som folk vil lenke til og dele i sosiale medier.

De fleste bør kombinere søkemotoroptimalisering med annonsering i Google.

Jeg har arbeidet systematisk med søkemotoroptimalisering og Google Ads i utallige prosjekter og hjulpet både små og store kunder til Google-plasseringer som har mangedoblet trafikken fra ubetalt søk (gratis organisk søk).

besøkstall Korrekturavdelingen.no etter søkemotoroptimalisering

Slik ser utviklingen for Korrekturavdelingen.no ut.

besøkstall Korrekturavdelingen.no

Økter, brukere og sidevisninger i tidsrommet 2006–2015. Tallene er fra Google Analytics.

Økt trafikk fra søkemotorer fører ikke automatisk til flere kunder hvis landingssidene ikke er gode. Det gjelder selvfølgelig for all inngående trafikk (AdWords, Facebook, Twitter, Instagram, blogg osv.).

I en rekke år hadde jeg den private sykehuskjeden Teres Medical Group som hovedoppdragsgiver. Nå jobber jeg for Cosmo Clinic. Jeg var inhouse, men som konsulent, slik mange foretrekker i dag. Teres-klinikkene dominerte søkeresultatsidene for de viktigste behandlingene innen plastisk kirurgi med alt fra 4 til 8 plasser på topp 10. Av forskjellige grunner var Colosseumklinikken (Teres Colosseum, nå Aleris Colosseum) og Nobel Clinic (senere henholdsvis Teres Nobel og Aleris Nobel) de klinikkene som kjempet om de beste plassene. I tillegg ble nisjenettsteder brukt som en del av miksen for å skaffe nye pasienter og drive konkurrenter nedover på SERP. Teres drev god og fornuftig business, og ble i 2015 kjøpt opp av Aleris.

 

Featured snippet for Volvats prisside

SERP

Ved søk innenfor plastisk kirurgi, vil mitt arbeid vises tydelig. Eksempelet her er fra søkeresultatsiden ved søket "pris plastisk kirurgi". Det er slett ikke det viktigste søket, men vi vet at pris er ekstremt viktig for kunder som vurderer plastisk kirurgi (men slett ikke alltid avgjørende!), så synlighet på søk relatert til pris har høy prioritet. I skrivende stund er resultatet av mitt arbeid:

  • Featured snippet for hovedarbeidsgiver på plass nr. 1
  • "Mine" (nåværende og tidligere) nettsteder på plassene 1–4
  • 7 av 10 på søkeresultatsidens førsteside er "mine" (nåværende og tidligere) nettsteder

Hva sier Google om Featured snippet?

«The summary is a snippet extracted programmatically from what a visitor sees on your web page. What's different with a featured snippet is that it is enhanced to draw user attention on the results page. When we recognize that a query asks a question, we programmatically detect pages that answer the user's question, and display a top result as a featured snippet in the search results.

Like all search results, featured snippets reflect the views or opinion of the site from which we extract the snippet, not that of Google. We are always working to improve our ability to detect the most useful snippet, so the results you see may change over time.» (Google: Featured snippets in search)

 

Snarveier

Søkemotoroptimalisering for Korrekturavdelingen.no

søkemotoroptimalisering - eksempel på oppnådde mål

eksempel søkemotoroptimalisering: ubetalt trafikk

Statistikk for nettstedet Korrekturavdelingen.no som viser ikke-betalt trafikk fra Google (blå linje), sammenliknet med fjoråret (grønn linje) - for to år. Nettstedet oppdateres i svært liten grad nå, men nyter godt av optimaliseringsarbeidet som er gjort tidligere. Økningen i den ubetalte trafikken i dette tidsrommet var på 57 prosent. Sammenlikner man den samme trafikken med tidsrommet for enda et år tilbake, er økningen på 191,32 prosent. Legg også merke til økningen i antall søkeord som genererer trafikk.

Sosiale medier er en viktig del av webredaktørmiksen. Det gjelder å finne de kanalene som gir best konvertering. Trafikkskapende virksomhet som ikke konverterer blir kun meningsløs fetisjisme.

Min erfaring er at AdWords og organisk trafikk konverterer omtrent like bra. Konklusjonen er derfor: Ja takk, begge deler.

 

Er SEO svindel og spam?

Et idiotisk spørsmål; derfor har den mangeårige sjefen for Googles web spam team, Matt Cutts, følt behov for å sette skapet på plass.

Kortversjonen av det Matt Cutts her sier: «Does Google consider SEO to be spam? And the answer is no. We don't consider SEO to be spam. […] essentially it just means trying to make sure that your pages are well represented within search engines. And there's plenty-- an enormous amount-- of white hat, great quality stuff that you can do as a search engine optimizer. […] if you search for SEO starter guide, we've written a beginner guide where people can learn more about search engine optimization. But just to be very clear, there are many, many valid ways that people can make the world better with SEO. […] If you find a good person, someone that you can trust, someone that will tell you exactly what they're doing, the sort of person where you get good references, or you've seen their work and it's very helpful, and they'll explain exactly what they're doing, they can absolutely help your website. So I just wanted to dispel that misconception. Some people think Google thinks all SEO is spam. And that's definitely not the case. There are a lot of great SEOs out there. And I hope you find a good one to help with your website.»

SEO med et langsiktig perspektiv

Søkemotoroptimalisering må ha et langsiktig perspektiv. Blir du tilbudt kjapp plug-n-play-optimalisering, er det stor fare for at du blir lurt. Elendige nettsider kan imidlertid oppnå enorm trafikkøkning på kort tid med noen få forbedringer av en webredaktør/SEO..

SEO-modell

Jeg arbeider stort sett ut fra følgende modell (men rekkefølgen kan være overlappende):

  • STATISTIKK: statistikkprogram installeres hvis det ikke finnes. Google Analytics er vanligvis det man foretrekker. Som et supplement bruker jeg i enkelte tilfeller Statcounter fordi det tydeliggjør brukeratferden enklere.
  • INNHOLD: tekster redigeres eller skrives - uten tekst som inneholder de søkeordene man ønsker å rangere bedre på, er det umulig å oppnå gode plasseringer dersom man ikke skal jukse
  • STRUKTUR: Strukturen på nettstedet gjennomgås og optimaliseres. Er internlenkingen optimal? Er innholdet samlet i tematiske enheter?
  • WEBDESIGN OG BRUKERVENNLIGHET: Søkemotoroptimalisering er bare én brikke i den store helheten. Dersom designen, bruker-u-vennligheten og de handlingsutløsende elementene (for eksempel manglende bestillknapp) fører til færre bestillinger, endres dette i samarbeid med kunden. Det er meningsløst med mer trafikk fra Google dersom de besøkende ikke blir kunder.
  • LENKEBYGGING: Å skaffe lenker til kundens nettsted er en viktig del av jobben. Kjøpte lenker er selvsagt tabu, men lenker man får fordi man fortjener det, er veien å gå. Hvis du for eksempel har et innhold som kan tjene som referanse for et emne, er det et godt eksempel på potensiell lenkematerie. Noen er det lett å skaffe lenker til; noen er det nesten umulig fordi de har et altfor sært produkt. Men her gjelder det å være kreativ. Inngående lenker (inbound links) er ikke bare noe man får - det er også noe man kan lage selv ved f.eks. blogger og nisjenettsteder, videoer etc. Content marketing, som alle nå plutselig har oppdaget, har vært kjent og brukt blant SEO-ere i evigheter.
  • NETTSTEDETS HASTIGHET: Raske nettsider er med mobilrevolusjonen blitt viktigere og viktigere. Å arbeide for at nettsidene ikke bruker lenger tid enn absolutt nødvendig er derfor viktig. Her er Google Search Console (tidligere Google Webmaster Tools) et gratis og nyttig hjelpemiddel. Google Analytics gir også verdifull innsikt her. Trege nettsider kan skyldes flere ting, vanligst er at du har brukt altfor store bilder (filstørrelsen) eller at det er feil på serveroppsettet. Korrigering av en slik serverinnstilling brakte nedlastingshastigheten ned fra 2,5 sekunder til 0,6 for en av mine kunder. Google-rangeringene bedret seg betraktelig etter dette.

 

søkeord gravstøtte etter søkemotoroptimalisering av Webkommunikasjon

www.gravminne.org

Kompetanseoverføring og mentor-rolle

Jeg foretrekker å arbeide med kunder som ønsker å lære, for kompetanseoverføring gjør det lettere for kundens webredaktør å fortsette optimaliseringen selv etter endt oppdrag. I den ideelle verden er det bedriftens webredaktør som står for det som trengs av optimalisering.

Søkemotoroptimalisering i praksis

Et referanseprosjekt når det gjelder søkemotoroptimalisering og webutvikling, er nettstedet Korrekturavdelingen.no.

SEO er viktig å kunne for organisasjonens webredaktør - om det så bare er for å kunne kontrollere og følge opp det arbeidet et eksternt firma gjør.

Jeg holder meg trygt innenfor søkemotorenes etiske retningslinjer og vil aldri utsette bedriften for noe som kan skade merkevaren deres. Det er en selvfølge at jeg vil veilede kunder om hva som er «lov» og hva du kan bli straffet for.

Det finnes ingen snarveier til topplasseringer, ingen plug-and-play. Men det betyr ikke at det behøver å bli dyrt å bedre søkemotorsynligheten for din bedrift.

Jeg arbeider ut ifra det syn at de som fortjener best plassering på søkemotorenes resultatsider (SERP), er de som har det beste innholdet, har de beste inngående lenkene, har organisert innholdet best og mest brukervennlig og har en teknisk løsning som søkemotorene liker. Har bedriften nettopp fått et nytt nettsted, er det forhåpentligvis lagt et godt grunnlag for videre SEO-arbeid, men det er ved lansering mye av arbeidet starter.

Bedrifter som arbeider med meg, får en helt unik personlig oppfølging av en som kan mye om det meste innen publisering på web. Jeg har ikke innpåslitne selgere som ringer rundt og skaffer kunder - og konkurrerer derfor ikke med de store aktørene i bransjen. Ikke har jeg fancy brosjyremateriell heller.

Mine kunder setter pris på min allsidighet, min effektivitet og den personlige oppfølgingen - ofte utenom arbeidstid.

Jeg jobber eller har jobbet med publiseringsløsninger som for eksempel EPiServer, Joomla, WordPress, Custom Publish, 123 On Web, Firmanett, Dreamweaver, MyWebPage, Lotus Notes, etc

 

illustrasjon: toppdykkere i kamp

Bilder er også en del av mitt arbeid med optimalisering for synlighet i søkemotorer siden et nettsted kan få mange besøk via bildesøk. Dette bildet viser toppdykkere i kamp. Bildet er tatt ved Østensjøvannet i Oslo.
Foto: Per-Erik Skramstad

SEO er en viktig del av markedsføringsmiksen.

 

Bildesøk - Image Search

Optimalisering for Googles bildesøk er undervurdert. Ved smart optimalisering og bruk av bilder kan du få en viktig synlighet på søkeresultatsiden dersom bilder er av betydning for markedet du opererer i.

 

Bing vs. Google

 

 

Hva i all verden gjør du når feil side rangerer best i Google? Svaret er opplagt, og her forklarer Rand Fishkin fra SEOmoz forskjellige fremgangsmåter

 

Har rangeringsrapporter noen verdi?

I videoen over tar Rand Fishkin for seg noen innvendinger mot å monitorere ranking.

De fleste som driver med SEO, vil si at rapporter som viser hvilken plass søkeord har på Googles søkeresultatside (SERP), har en viss verdi. Det sier noe om din søkemotorsynlighet om ditt viktige søkeord ligger på 34. plass eller 2. plass. Alt dreier som konteksten, og det at det er mye du IKKE får vite, betyr ikke at du ikke kan hente ut NOE. Uansett forteller en søkeordsrapport noe om en nettsides helsetilstand, og særlig når man ser utviklingen historisk.

webkommunikasjon illustrasjon søkeordet gravstøtte etter søkemotoroptimalisering

Uansett hva du mener om søkeordrapporter, så forteller en graf som dette at arbeidet med søkeordsynligheten på nettstedet Gravminne.org (en av oppdragsgiverne mine) har vært vellykket. Det garanterer selvfølgelig ikke økt salg, men det er vanskelig å se at det kan skade å gå fra 11. til førsteplass. Det at et barns høyde ikke forteller noe om dets hjerte, betyr ikke at høyden er uinteressant.

Jeg bruker rangeringer først og fremst for å se om jeg er på riktig spor når det gjelder synlighet i søkemotorer. De forteller selvsagt ingenting om konvertering og brukeropplevelse på siden.

 

Hvordan vurdere hva som er innhold av høy kvalitet?

Google-ansatt Amit Singhal har i et blogginnlegg på Googles offisielle webmasterblogg listet opp følgende spørsmål man kan stille seg:

  • Would you trust the information presented in this article?
  • Is this article written by an expert or enthusiast who knows the topic well, or is it more shallow in nature?
  • Does the site have duplicate, overlapping, or redundant articles on the same or similar topics with slightly different keyword variations?
  • Would you be comfortable giving your credit card information to this site?
  • Does this article have spelling, stylistic, or factual errors?
  • Are the topics driven by genuine interests of readers of the site, or does the site generate content by attempting to guess what might rank well in search engines?
  • Does the article provide original content or information, original reporting, original research, or original analysis?
  • Does the page provide substantial value when compared to other pages in search results?
  • How much quality control is done on content?
  • Does the article describe both sides of a story?
  • Is the site a recognized authority on its topic?
  • Is the content mass-produced by or outsourced to a large number of creators, or spread across a large network of sites, so that individual pages or sites don’t get as much attention or care?
  • Was the article edited well, or does it appear sloppy or hastily produced?
  • For a health related query, would you trust information from this site?
  • Would you recognize this site as an authoritative source when mentioned by name?
  • Does this article provide a complete or comprehensive description of the topic?
  • Does this article contain insightful analysis or interesting information that is beyond obvious?
  • Is this the sort of page you’d want to bookmark, share with a friend, or recommend?
  • Does this article have an excessive amount of ads that distract from or interfere with the main content?
  • Would you expect to see this article in a printed magazine, encyclopedia or book?
  • Are the articles short, unsubstantial, or otherwise lacking in helpful specifics?
  • Are the pages produced with great care and attention to detail vs. less attention to detail?
  • Would users complain when they see pages from this site?

 

Rand Fishkin om å løsrive seg fra forutinntatte holdninger og «sannheter» – som menneske og som digital markedsfører

 

 

Lenkebygging-tips for søkemotoroptimalisering